تبلیغات
فناوری اطلاعات - دیدگاه های رسانه هابرای انتقال پایتخت ایران
 
 
تاریخ :  پنجشنبه 5 دی 1392
نویسنده :  سعید مهدیزاده
انتقال پایتخت ۲۵ سال زمان نیاز دارد
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۵
نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح و ساماندهی و انتقال پایتخت، گفت: انتقال پایتخت ۲۵ سال زمان و ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

کمال علیپور در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مخالفت خود با طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران، افزود: باید مشخص شود که ما خواستار حل مشکل دولت هستیم یا می‌خواهیم مشکل تهران را حل کنیم. نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، گفت: حل مشکل دولت وظیفه مجلس نیست و از طرف دیگر کلان شهرهای دیگر کشور هم مانند تهران مشکلات مختلفی دارد.

آلودگی تهران متولی ندارد
عضو شورای عالی شهرسازی کشور با تاکید بر اینکه باید به تهران توجه ویژه‌ای شود و بودجه‌های تصویب شده مختلف به آن اختصاص یابد، خاطر نشان کرد: در حل مشکل آلودگی تهران ۱۷ دستگاه به صورت مستقیم و ۲۲ دستگاه به صورت غیرمستقیم مسئولیت دارند اما کسی مسئولیت آلودگی این شهر را پذیرا نیست و آلودگی شهر تهران متولی ندارد.

عضو ناظر قوه مقننه در شورای عالی شهرسازی بر لزوم حل مشکلات مربوط به زیر ساخت‌های شهر تهران تاکید کرد و با بیان اینکه انتقال پایتخت کشور به دلیل آلودگی آن طرح علمی نیست، تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه و در طرح جامع تهران بر ساماندهی وضعیت پایتخت اشاره شده است که انتقال پادگان‌ها یکی از آن مصوبات است.

تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت برخلاف قانون است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر توجه لازم بر مطالعات گذشته دستگاه‌های مختلف درباره شهر تهران و برنامه‌های بالادستی تاکید کرد و گفت: تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی به دلیل بار مالی طرح است.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرهای دیگر کشور ظرفیت و گنجایش انتخاب به عنوان پایتخت را ندارند، افزود: برای برون‌‌رفت از مشکلات تهران باید به اختصاص بودجه‌های مصوب،تسهیلات به بانک مسکن برای بافت‌های فرسوده و مسکن مردم، تقویت و تکمیل زیر ساخت‌ها و اجرای طرح جامع تهران که با هدف تعادل بخشی پایتخت انجام شده است و تقویت مترو و حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

انتقال پایتخت ۲۵ سال زمان و ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد
علیپور به برآورد زمان و هزینه انتقال پایتخت از تهران اشاره و خاطر نشان کرد: انتقال پایتخت ۲۵ سال طول می‌کشد و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شهرهایی مانند استانبول،دهلی نو و برازیلیا و پایتخت‌های منتقل شده دیگر با مشکلات اساسی زیادی مواجه هستند، تصریح کرد: تضمینی برای حل مشکلات مربوط به شهر تهران با انتقال پایتخت وجود ندارد.

مدیریت متمرکز در کشور اجرایی شود
مخالف طرح ساماندهی و انتقال سیاسی و اداری پایتخت خواستار ارائه لایحه دولت یا طرح کمیسیون شوراهای مجلس برای اجرایی شدن مدیریت متمرکز در کشور شد و افزود: افزایش اختیارات استانداران و فرمانداران و توجه به آمایش سرزمینی و انتقال مراکز علمی و ایجاد شعبه‌های دانشگاه‌های معتبر در استان‌ها و ساماندهی شهرک اداری نیز از راهکارهای دیگر برای کاهش حجم و گنجایش پایتخت کشور است.

وی با اشاره به بار روانی انتقال پایتخت از تهران به تیترهایی با عنوان شمارش معکوس برای انتقال پایتخت در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: جو روانی جامعه به تشکیل شورای عالی انتقال برای بررسی دو ساله طرح و یا مرحله مطالعاتی بودن آن متمرکز نمی‌شود بلکه طرح کردن عمومی انتقال پایتخت بار روانی برای جامعه ایجاد کرده است.


جامعه خبری تحلیلی الف
کد خبر: ۱۷۳۷۴۹
۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) به کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری رای دادند.

به گزارش ایسنا، در این طرح که کلیات آن با 110 رای موافق، 67 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به تصویب رسید، شورایی متشکل از رییس‌جمهور یا معاون اول و برخی وزرا پیش‌بینی شده که این شورا موظف است حداکثر ظرف دو سال مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری را انتخاب کند.

با تصویب کلیات، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا پس از بررسی مجدد این کمیسیون، جزئیات آن در صحن علنی مجلس مطرح شود.

در جریان بررسی کلیات این طرح کمال علیپور، موسی غضنفرآبادی و جواد جهانگیرزاده به عنوان مخالف و علیرضا خسروی، سیدحسین نقوی حسینی و هادی قادرمرزی به عنوان موافق کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری صحبت کردند.

سایت خبری تحلیلی فرارو

نماینده مردم نطنز در مجلس:

انتقال پایتخت آزمونی برای سنجش اراده مسئولان است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است که پیش از رسیدن به شرایط بحرانی و انسداد راه‌های برون‌رفت از معضلات تهران پایتخت منتقل شود و امکان تحقق این طرح به اراده مسئولان بستگی دارد.

محمد فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان درباره تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت از تهران و امکان تحقق چنین طرحی، با اعتقاد بر اینکه وضعیت تهران برای ما به مرز هشدار رسیده، اظهار کرد: وضعیت موجود پایتخت و وجود معضلاتی نظیر ترافیک، آلایندگی هوا، ازدحام جمعیت و موارد دیگر یک هشدار جدی برای ما است.

وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند انجام چنین اقدامی هستیم، با توجه به شرایط موجود کشور، افزود: از نظر زمانی نیز در نهایت باید در زمانی دست به این اقدام بزنیم و بهتر است که پیش از رسیدن به شرایط بحرانی و موقعیتی که راهی برای برون رفت وجود نداشته باشد، این کار را انجام دهیم.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته باید در با دقت و در نظر گرفتن همه مسائل، مباحث مالی این طرح کارشناسی شود، تصریح کرد: عملیاتی شدن و امکان تحقق این طرح به اراده مسئولان بستگی دارد.

وی پیرامون این مسئله که تمرکز زدائی از تهران نیز می‌تواند راهی برای برون‌رفت پایتخت از این معضلات باشد و این مسئله در برخی کشور ها نظیر آمریکا وجود دارد که پایتخت دومین شهر پر جمعیت آن کشور است، بیان کرد: این مسئله هم از راهکار هایی است که کارشناسان می‌توانند پیگیری کنند.

فیروزی راجع به اینکه کدامیک از استان‌ها می‌تواند چنین آمادگی و ظرفیتی را برای انتقال پایتخت داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت جدیدی در منطقه خاصی ایجاد کرد که این مسئله نیازمند زمان بوده اما به حر حال باید این کار کلید خورده و هر چه زودتر مسائل مربوط به این طرح کارشناسی شود تا هرچه زودتر از این معضل عبور کنیم.

خبرگزاری تسنیم

علت مخالفت دولت با انتقال پایتخت از تهران

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور موافقت کردند. دولت با این طرح مخالف است و شورای شهر تهران از نقش نداشتن در این موضوع ناراحت است. با تصویب نهایی، حداکثر در مدت دو سال محل پایتخت جدید مشخص می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری کشور موافقت کردند.
این طرح از کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با پنج ماده به صحن مجلس تقدیم شد.
در صورت تصویب نهایی طرح ، شورای ساماندهی پایتخت با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در قوه مجریه برای اجرای پژوهش های ضروری با هدف امکان سنجی و ارائه راهکارهای برون رفت از وضع موجود ، تبیین و ارزیابی ، پیش بینی و تعیین پیش نیازها الزامات و تمهیدات اجرایی، راهبردهای پیشنهادی برای ساماندهی پایتخت و تهیه برنامه های اجرایی لازم ، بررسی و جانمایی مکان مناسب برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری و ساماندهی پایتخت جدید در افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تشکیل می شود.

بر اساس این طرح رئیس جمهور یا معاون اول وی ، دو نفر از مجلس ، وزرای راه و شهرسازی، نیرو ، جهاد کشاورزی، اقتصاد و نفت ، معاون برنامه ریزی رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، شهردار تهران ، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس پدافند غیرعامل ، اعضای شورای ساماندهی پایتخت را تشکیل می دهند.

همچنین این شورا در صورت تصویب نهایی، موظف خواهد بود حداکثر ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، طرح جامع ساماندهی و انتخاب مکان مناسب برای پایتخت سیاسی - اداری را تهیه و برای انجام سایر اقدامات قانونی به دولت ارائه نماید.
هنگام رای گیری از مجموع 214 نماینده حاضر، 110 نفر رای مثبت ، 67 نفر رای منفی و 10 نفر رای ممتنع دادند تا کلیات آن به تصویب رسید.

در زمان بررسی طرح مذکور نماینده دولت با آن مخالف بود و این درحالی بود که هیچ یک از نمایندگان شهر تهران در موافقت یا مخالفت با آن اظهار نظری نکردند.
از آنجا که این طرح به صورت فوریتی به مجلس ارائه نشده بود طبق آیین نامه پس از کلیات، نمایندگان وارد جزئیات آن نشدند.
براین اساس این طرح به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خواهد رفت و پس از بررسی جزئیات و کار کارشناسی بیشتر برای تصمیم گیری نهایی به صحن مجلس خواهد آمد.

 

* مخالفت دولت

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس گفت: موضوع انتقال پایتخت از جنس تقنین و شدنی نیست.
انصاری در زمان بررسی طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری در صحن مجلس در مخالفت با این طرح افزود: چشم‌انداز انتقال پایتخت به نقطه دیگر، باید به طور نسبی مشخص باشد، کشور ما کلا روی کمربند زلزله است و باید به این سؤال پاسخ داده شود که کدام استان از زلزله مصونیت دارد.
وی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن که روی گسل زلزله قرار دارد، برای در امان ماندن از تلفات زلزله تدابیر اساسی اندیشیده‌اند، باید پرسید اگر پایتخت کشور منتقل شود آیا جان مردم تهران در صورتی که زلزله بیاید، در خطر نیست؟ آیا در حد برنامه‌ریزی هم نیست که بخواهیم برای این موضوع تدابیر جدی بیندیشیم؟
انصاری یکی دیگرازمسائل مرتبط با انتقال پایتخت را چالش آب در عمده نقاط کشور دانست و گفت: اتفاقا تهران به لحاظ جغرافیایی بهترین نقطه برای تامین آب کشور بوده است، هر نقطه‌ای از کشور را بخواهیم به عنوان پایتخت انتخاب کنیم، نخستین نیاز آب است.
وی افزود: پرسش اینجاست که آیا هزینه‌های انتقال پایتخت محاسبه مالی شده است؟ آیا همه قوا، صدا و سیما و نیروهای مسلح و دستگاه‌های گوناگون مانند نهاد مقام معظم رهبری، امکان انتقالشان در این مدت به نقطه دیگری وجود دارد؟ به لحاظ زیرساخت‌هایی مانند بازار، مراکز اقتصادی و راه‌آهن نیز آیا این موضوع امکان‌پذیر است؟
انصاری در ادامه گفت:‌آیا می‌شود همه کارکنان دولت و همه وزارتخانه‌ها را به اجبار به نقطه دیگری منتقل کنیم؟‌ آیا تجربه دنیا در انتقال پایتخت مانند کشور پاکستان موفق بوده است؟ مطلقا چنین چیزی نیست.
وی با بیان اینکه هیچ یک از شهرهای کشور ظرفیت انتقال چنین جمعیتی را ندارد افزود: آیا واقعا در عمل، انتقال پایتخت از تهران به نقطه دیگر باعث توزیع عادلانه امکانات و منابع در سراسر کشور می شود؟
معاون رئیس جمهور در امور مجلس با بیان اینکه دولت هم بر تمرکززدایی و توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور تاکید دارد گفت: انتقال پایتخت مسئله بسیار مهم و بزرگی است که از جنس سیاست‌های کلی نظام است و امکان ندارد برای انتقال دستگاه‌هایی مانند نهاد مقام معظم رهبری بدون مشورت با ایشان تصمیم‌گیری کنیم.
 

* ناراحتی شورای شهر تهران

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مشخص نیست شورای اسلامی شهر تهران در بررسی طرح انتقال پایتخت چه جایگاهی دارد.
سالاری در سی و سومین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران افزود : مراکز تصمیم گیر در این زمینه جایگاه شورا را نادیده گرفته اند و مجلس شورای اسلامی هیچ نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نگرفته است.

شبکه خبر

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در گفت‌و‌گو با فارس:
انتقال پایتخت 25 سال زمان و 30 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد‌

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح و ساماندهی و انتقال پایتخت، گفت: انتقال پایتخت 25 سال زمان و 30 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

کمال علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به مخالفت خود با طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران، افزود: باید مشخص شود که ما خواستار حل مشکل دولت هستیم یا می‌خواهیم مشکل تهران را حل کنیم.

نائب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی، گفت: حل مشکل دولت وظیفه مجلس نیست و از طرف دیگر کلان شهرهای دیگر کشور هم مانند تهران مشکلات مختلفی دارد.

*آلودگی تهران متولی ندارد

عضو شورای عالی شهرسازی کشور با تاکید بر اینکه باید به تهران توجه ویژه‌ای شود و بودجه‌های تصویب شده مختلف به آن اختصاص یابد، خاطر نشان کرد: در حل مشکل آلودگی تهران 17 دستگاه به صورت مستقیم و 22 دستگاه به صورت غیرمستقیم مسئولیت دارند اما کسی مسئولیت آلودگی این شهر را پذیرا نیست و آلودگی شهر تهران متولی ندارد.

عضو ناظر قوه مقننه در شورای عالی شهرسازی بر لزوم حل مشکلات مربوط به زیر ساخت‌های شهر تهران تاکید کرد و با بیان اینکه انتقال پایتخت کشور به دلیل آلودگی آن طرح علمی نیست، تصریح کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه و در طرح جامع تهران بر ساماندهی وضعیت پایتخت اشاره شده است که انتقال پادگان‌ها یکی از آن مصوبات است.

* تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت برخلاف قانون است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر توجه لازم بر مطالعات گذشته دستگاه‌های مختلف درباره شهر تهران و برنامه‌های بالادستی تاکید کرد و گفت: تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت بر خلاف اصل 75 قانون اساسی به دلیل بار مالی طرح است.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرهای دیگر کشور ظرفیت و گنجایش انتخاب به عنوان پایتخت را ندارند، افزود: برای برون‌‌رفت از مشکلات تهران باید به اختصاص بودجه‌های مصوب،تسهیلات به بانک مسکن برای بافت‌های فرسوده و مسکن مردم، تقویت و تکمیل زیر ساخت‌ها و اجرای طرح جامع تهران که با هدف تعادل بخشی پایتخت انجام شده است و تقویت مترو و حمل و نقل عمومی اقدام کنیم.

*انتقال پایتخت 25 سال زمان و 30 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

علیپور به برآورد زمان و هزینه انتقال پایتخت از تهران اشاره و خاطر نشان کرد: انتقال پایتخت 25 سال طول می‌کشد و حدود 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

نماینده سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه شهرهایی مانند استانبول،دهلی نو و برازیلیا و پایتخت‌های منتقل شده دیگر با مشکلات اساسی زیادی مواجه هستند، تصریح کرد: تضمینی برای حل مشکلات مربوط به شهر تهران با انتقال پایتخت وجود ندارد.

*مدیریت متمرکز در کشور اجرایی شود

مخالف طرح ساماندهی و انتقال سیاسی و اداری پایتخت خواستار ارائه لایحه دولت یا طرح کمیسیون شوراهای مجلس برای اجرایی شدن مدیریت متمرکز در کشور شد و افزود: افزایش اختیارات استانداران و فرمانداران و توجه به آمایش سرزمینی و انتقال مراکز علمی و ایجاد شعبه‌های دانشگاه‌های معتبر در استان‌ها و ساماندهی شهرک اداری نیز از راهکارهای دیگر برای کاهش حجم و گنجایش پایتخت کشور است.

وی با اشاره به بار روانی انتقال پایتخت از تهران به تیترهایی با عنوان شمارش معکوس برای انتقال پایتخت در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: جو روانی جامعه به تشکیل شورای عالی انتقال برای بررسی دو ساله طرح و یا مرحله مطالعاتی بودن آن متمرکز نمی‌شود بلکه طرح کردن عمومی انتقال پایتخت بار روانی برای جامعه ایجاد کرده است.

خبرگزاری فارس

گزینه‌ها را در جیب گذاشته و عقل را روی میز بگذارید

رییس مجلس با اشاره به مذاکره هسته ای گفت: باید در داخل و خارج از کشور به نکاتی توجه شود؛ خارجی ها نباید به اشتباه تصور کنند اگر مذاکره می کنیم به این معنی است که آ ن ها هم به دنبال بهانه جویی برای خواسته ها نامشروع باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،منطقه خوزستان، علی لاریجانی در مراسم پنجمین سالگرد رحلت آیت الله جمی که در حسینیه ثارالله آبادان برگزار شد، با بیان این که «خارجی ها در این چند ماه گذشته هم شاهد بودیم چند باری بی عهدی کردند و به دست خود شرایط را تغییر دادند» تاکید کرد: به آ ن ها تذکر می دهیم که فریبکاری را از ذهن خارج کنید گاهی هم این تصور غلط از سوی رییس جمهور آمریکا و یا برخی غربی ها عنوان می شود که از آن جا که تحریم ها نافذ بوده ایرانی ها به مذاکره تن داده اند. اگر واقعا محاسبه آن ها این است قطعا سرشان به سنگ می خورد. سال ها پیش هم عراق را اشغال کردند؛ در سال 2003 ایران مذاکراتی داشت و براساس حسن نیت فعالیت ها ی هسته ای کاهش یافت ولی دیدیم در مقابل طور دیگری تعبیر کردند و یکی از مسوولان غربی در جنوب عراق گفته بود میوه اشغال عراق را در تهران چیدیم و این اشتباه بزرگ محاسباتی آن ها بود و ملاحظه کردید ایران در سال های بعد فناوری هسته ای خود را گسترش داد و به یک پدیده در این علم تبدیل شد.

وی افزود: اکنون هم تذکر می دهیم که اشتباه محاسباتی نکنید و فکر نکنید تحریم ها فشار آورده است و اگر دوباره چنین اشتباه محاسباتی را مرتکب شوید با یک پدیده جدیدتر مواجه خواهید شد. اکنون زمان مذاکرات معقول است گزینه ها را در جیب گذاشته و عقل را روی میز بگذارید.

وی خاطرنشان کرد: بزودی کنفرانس ژنو دو با موضوع سوریه تشکیل می شود. اکنون غربی ها در حال مانور دادن در مورد دعوت یا عدم دعوت از ایران برای حضور در این مذاکرات هستند. ما اصراری برای حضور نداریم و اگر می توانید مشکل را حل کنید بروید مشکل را حل کنید. در مذاکرات ژنو یک از ایران دعوتی به عمل نیامد و دیدیم مشکلی هم حل نشد ما مخالفیم عده ای با قلدری وضعیت کشوری مثل سوریه را بهم بریزند و در ظاهر بگویند هدف دموکراسی است ولی در باطن فتنه به پا کنند آن هم فتنه ای که خود نیز قادر به جمع کردن آن نیستند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مرحوم آیت الله جمی به حق سنگر بزرگی برای دفاع از اسلام و انقلاب در سال های دفاع مقدس بود. بنده با ایشان از سال ها پیش آشنا بودم و باید گفت که آیت الله جمی سنگر دفاع از اسلام را از سال ها پیش از پیروزی انقلاب برپا کرد.

وی افزود: در سال های پیش از پیروزی انقلاب شرایط در کشور و به ویژه آبادان متفاوت بود و رژیم شاه وضعیت فرهنگی و تبلیغاتی ویژه ای را در آبادان به راه انداخته بود و افکار انحرافی و مارکسیستی را در این منطقه رواج می داد؛ در آن شرایط بود که مرحوم جمی وظیفه ای را بر گردن خود احساس کرد و بر اساس آن وظیفه نیز عمل کرد.

وی تصریح کرد: در سال های پس از پیروزی انقلاب نیز اگرچه جنس این وطیفه تغییر کرد، ولی احساس وظیفه در مرحوم جمی و دوستان ایشان تغییر نکرد و با همین روحیه بود که سنگر دفاع از اسلام را برپا کرد؛ این روحیه نماد یک جریان در روحانیت است، جریانی که دغدغه اصلی آن دفاع از اسلام و انقلاب و ایستادگی در مسیر این هدف تا پای جان است. در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب شاهد نسلی از روحانیون در کشور بودیم که همه دارای این روحیه بودند و در نتیجه روحانیونی مانند آیت الله جمی، شهید مطهری و باهنر در کشور موثر واقع شدند. دغدغه اصلی این قشر، حفظ دین مردم و ارتقاء معرفت در جامعه و بهبود و آبادانی کشور بود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال های پیش از انقلاب مسایلی مانند غرب زدگی و مادی گرایی وجود داشت و در آن شرایط بود که مرحوم جمی در آبادان فعال شد و تلاش کرد که این جریان مادی گرایی را که رژیم شاه با استفاده از جریانات توده ای و مارکسیستی در پی گسترش آن بود را از بین ببرد. در سال های بعد نیز که جریان انقلاب اسلامی در کشور به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد این روحانیون و از جمله آیت الله جمی لباس دیگری به تن پوشیدند و برای پیروزی این جریان تلاش کردند.

وی با یادآوری ماجرای اعتصاب در صنعت نفت در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ادامه داد: در این ماجرا نیز مرحوم جمی نقش موثری را ایفا کرد و توانست شرایط را به گونه ای که مورد نظر امام (ره) بود هدایت کند. در ماجرای حادثه آتش سوزی سینما رکس در آبادان نیز رژیم شاه قصد داشت آن را به جریانی مخرب علیه انقلاب تبدیل کند که در این صحنه نیز آیت الله جمی نقش مهمی ایفا کرد و به افشاگری علیه رژیم شاه پرداخت.

وی گفت: در سال های پس از پیروزی انقلاب نیز عده ای تلاش کردند که در منطقه آبادان و خوزستان اختلاف افکنی کنند و پس از آن نیز جنگ تحمیلی را آغاز کردند؛ در این شرایط بود که آیت الله جمی لباس رزم به تن پوشید و در سال های دفاع مقدس نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا کرد. ایستادگی آیت الله جمی در آبادان در سال های جنگ، سرنوشت جنگ را تغییر داد و با وجود همه سختی ها و بمباران های رژیم بعثی، در آبادان ماند و نماز جمعه را برپا کرد.

رییس مجلس با اشاره به نقش علمای دینی و روحانیون در جامعه، افزود: علمای دینی به جامعه حیات می دهند؛ بسیاری از کشورها هستند که اگرچه پیشرفت های زیادی داشته اند و در رفاه مادی زندگی می کنند، ولی زنده نیستند و حیات ندارند و مردم آن کشورها از حیات معنوی لذت نمی برند؛ این در حالی است که در جامعه ما حضور علمایی مانند آیت الله جمی به زندگی مردم حیات می بخشد.

وی تاکید کرد: یک انسان برای این که به معنای واقعی زنده باشد باید عقل و دین را در کنار هم داشته باشد؛ زیرا انسان دین را در پناه عقل درک می کند و عقل نیز در پناه دین به کمال می رسد. همچنین یک جامعه پویا و زنده باید ادب داشته باشد و اگر در جامعه ای ادب وجود نداشته باشد، اختلافات زیاد می شود. از سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب عده ای مدام به دنبال ترویج بی ادبی در کشور بوده اند و در سال هایی نیز شاهد بودیم که به طرق مختلف اهانت هایی را علیه شهید بهشتی انجام می دادند. همچنین انسان و جامعه سعادتمند باید حیا و شرم داشته باشد، در غیر این صورت سعادت نصیب جامعه نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: خوش خلقی نیز از دیگر ویژگی های جامعه سعادتمند است؛ زیرا در حالت انقباض روحی جامعه نمی تواند سعادتمند شود. اولین ویژگی مورد نیاز برای پیشرفت جامعه این است که عقلانیت در آن جامعه حاکم شود و عقلانیت، کلید توسعه کشور بر اساس علم و دانش است. عقلانیت رکن مهم در اداره کشور است و با شعار نمی توان یک کشور را اداره کرد، بلکه باید واقعیت ها به دقت بررسی و سنجیده شوند. در ادوار پس از پیروزی انقلاب در کشور شعارهای بسیار جذابی را در زمینه اداره کشور شنیده ایم، ولی به دلیل این که بعضا پشتوانه عقلانی نداشته اند، یا منحرف شده اند و یا اصلا محقق نشده اند. یک شعار برای آن که محقق شود باید پشتوانه عقلانی داشته باشد.

لاریجانی ادامه داد: در سال های گذشته بارها تاکید کردیم که درآمدهای دولت واقعی نیست و زمانی که بودجه وسیع باشد، ولی درآمد واقعی نباشد، تورم در کشور ایجاد می شود. به عنوان مثال در مورد طرح هدفمندی یارانه ها ، چند سال پیش قرار بود قیمت ها خیلی افزایش یابد و در مجلس نیز تاکید کردیم که جامعه باید آرامش داشته باشد و اگرچه معتقد به اصلاحات اقتصادی هستیم، ولی این اصلاحات نباید بی حساب و کتاب باشد. در خصوص مساله آب آشامیدنی در شهر آبادان نیز بارها و شاید بیش از 40 مرتبه نمایندگان در مجلس این موضوع را پیگیری کرده اند و در نهایت نیز کانال آبی کشیده شد، ولی کافی نبود. تعداد پروژه هایی که در کشور و یا یک منطقه تعریف می شود باید با میزان بودجه تناسب داشته باشد، ولی اگر قرار باشد تعداد زیادی پروژه کلنگ زنی شود و بودجه کافی نباشد، هر کدام از پروژه ها تنها اندکی پیشرفت خواهد داشت و این گونه می شود که یک پروژه در 15 یا 16 سال به بهره برداری می رسد و این یعنی عقل در کار رعایت نشده است.

وی اظهار کرد: مساله مهم دیگر این است که در جامعه باید روجیه مجاهدت و ایثارگری وجود داشته باشد و همان قدر که عقل و دین اهمیت دارد، روحیه مجاهدت نیز لازم است. روحیه مجاهدت، خون در بدن جامعه است و همین روحیه بوده که موجب سرافرازی ملت ایران در سال های گذشته شده است. البته در خصوص ملت ایران و جمهوری اسلامی سخن های گزاف بسیار بیان می شود و امروز نیز آمریکایی ها دوباره تکرار می کنند که همه گزینه ها روی میز است و این جمله برای آن ها یک ژست شده است؛ در حالی که اگر آمریکایی ها مقداری عقل و تدبیر به خرج می دادند همه

مشکلات حل می شد.

وی گفت: آمریکایی ها بعد از 5 سال با فضاحت از عراق رفتند و مانده اند که چطور و با چه بهانه ای از افغانستان خارج شوند؛ در سال 2001 که به افغانستان آمدند، دو ماموریت مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را تعریف کرده بودند و حالا بعد از این همه سال می بینیم که به هیچ کدام از این دو هدف کذایی نرسیده اند و بلکه مواد مخدر در افغانستان نیز بیشتر شده است. تروریسم نیز در منطقه گسترش یافته و نمونه آن را امروز در سوریه شاهد هستیم. امروز ملت ما هوشیار شده اند و حرف های آمریکایی ها و این که بگویند گزینه ها روی میز است، ارزشی ندارد.

وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد: آبادانی کشور جدای از عدالت نیست و اگر کشوری بخواهد عدالت داشته باشد حتما باید آباد شود. تنها شعار دادن برای عدالت دردی را دوا نمی کند و باید برای آبادانی کشور کار انجام داد. در سال های گذشته گاهی شعارهایی داده شده که مورد پسند عمومی هم بوده است ولی دردی دوا نشد. بسیار شعار داده شد که پول نفت را به سر سفره مردم می آوریم، آیا آورده شد؟ اگر می خواهیم پول نفت سر سفره مردم بیاید باید تولید افزایش یابد و مردم با کرامت شغل خود را انتخاب کنند. اداره کردن مردم از طریق کمیته امداد عقلانیت نیست و مردم ایران باید با کرامت زندگی کنند.

لاریجانی با یادآوری این که «مقام معظم رهبری نیز در سال های اخیر بسیار بر موضوع رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و توسعه و آبادانی کشور تاکید داشتند» ادامه داد: در این زمینه باید بسترهای لازم را فراهم کنیم و مردم تولیدگر باشند، ایران کشور فقیری نیست و نیروی انسانی و نفت و گاز بسیاری در اختیار دارد و در چنین شرایطی تنها لازم است بسترهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری فراهم شود. در سال های گذشته و در شرایطی درآمد نفتی زیادی داشتیم متاسفانه تولید افزایش نیافت و در مقابل واردات زیاد شد و این درست نبود. واردات که افزایش یابد بیکاری زیاد می شود و نتیجه این که دامنه نیروی کار در ادارات گسترش می یابد و امروز شاهدیم که درآمد ما با هزینه های جاری ادارات تقریبا نزدیک به هم است و در چنین شرایطی پولی برای آبادانی کشور نمی ماند.

وی گفت: آبادانی کشور باید بر اساس رونق تولید باشد و این موضوع حتما در بررسی لایحه بودجه مورد نظر است، تلاش بر این است که سهم بودجه عمرانی بیشتر شود و همچنین شاهد توازن در این زمینه باشیم. رونق تولید در کشور باید با مشارکت مردم باشد و در این زمینه دولت باید شرایط را فراهم کند.

به گزارش ایسنا رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به آبادان نیز در جمع خبرنگاران گفت: بودجه در فضایی منطقی در حال بررسی است و امکان اصلاح بودجه وجود دارد.

لاریجانی هم چنین با اشاره به انتقال پایتخت افزود: بدلیل مسایلی چون آلودگی هوا و ترافیک بحث انتقال پایتخت مطرح شد که هم اکنون کلیات این طرح به تصویب رسیده اما تصویب جزییات این طرح نیازمند کارشناسی گسترده تری است.

وی شناسایی ظرفیت ها و راهکارهای پیشرفت همه جانبه در منطقه بویژه آبادان را از اهداف سفر خود به شهرستان آبادان برشمرد.

تابلو فرودگاه بین المللی آبادان امروز با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به فرودگاه بین المللی آیت الله جمی تغییر کرد.

لاریجانی هم چنین با حضور درگلزار شهدای هشت سال دفاع مقدس در آبادان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

خبرگزاری ایسنا



:: برچسب‌ها: رسانه ها , انتقال پایتخت , تهران , خبرگزاری ها , ایران , هدفمندی یارانه ها , طرح تحول بنیادین ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
با کدام یک از ابزار های زیر به اخبار دسترسی پیدا می کنین ؟





» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :